Öl mot människohandel

ulf_stenerhag_beskHan är företagsledaren som tycker att företag ska vara drivande i samhällsförändringen.

– Företagande  kan inte längre handla om att bara tjäna pengar säger Ulf Stenehag, grundare av Not for sale ale. Företag kan och bör istället bli drivande i samhällsförändringen. De har resurser och kreativitet som kan nyttjas för att möta våra utmaningar – både socialt och miljömässigt.

Därför grundade han företaget Not for sale ale nu producerar öl i Sverige, Uganda och Nederländerna bland annat.

Syftet med Not for sale ale är att bekämpa slavliknande förhållanden runt om i världen. Idag räknar man med att 48 miljoner människor lever under sådana förhållanden.

Restauranger, producenter och leverantörer av Not for sale ale får betalt precis som vanligt men 100 % av vinsten i företaget investeras i verksamheter som arbetar mot slavliknande villkor och det skapar jobb i regioner som behöver fler jobb.

Det budskapsbärande namnet tar också med sig samtalet om slavliknande förhållanden in på pubar och restauranger och kanske är det minst lika viktigt – att möta en konsument i  Sverige – som funderar en extra gång kring hur till exempel kläderna hen bär har producerats.

På Stora sociala företagsdagen får du ta del av storyn bakom Not for sale ale  och Ulf Stenerhags tankar om företagande och samhällsförändring.

Ulf är civilingenjören som också jobbat som kompositör. Hans arbete präglas av värderingsbaserat ledarskap. Ulf har lång erfarenhet av att leda internationella värderingsbaserade tillväxtföretag och har lett flera förändringsprojekt inom företagskultur och socialt ansvarstagande. Han representerar en ny generation företagsledare som förmår integrera olika målsättningar på helt nya sätt. Hans ”slogan” Don’t take it business, it’s only personal är ett sätt att uttrycka att business inte är något vid sidan av mänskligheten.

Välkommen till femte året av Stora sociala företagsdagen! Vi ses den 13 september i Göteborg. Läs mer här och anmäl dig!